7 mar. 2010

CORDOBELLEANDO 10

A.- LA ROCA ROXA Y LOS ROMBOS ROTOS:


Güei vamos xugar al rodiu d’una fras. Son abondos los que camienten que’l deprendizaxe d’una llingua (castellán, catalán, inglés,… o l’asturianu) tien de facese con exercicios serios y dándo-y muncho a la gramática. Asina va’l deprendizaxe del llinguax na escuela, la mayoría los neños salen d’ella asemeyao a como entraren. La mio forma ver la enseñanza ye d’otra mena, hai qu’emplegar la llingua en produciones constantes y ensin malpenes teorizar la gramática, que se toca seliquino. Esos aspeutos “serios” déxovoslos a vosotros, dalos más o menos y qué ye lo que se da. Vamos agora coles actividaes que se desendolquen en delles sesiones, acordies afondes más o non.

1.- Vamos emplegar una “nonsense” pa que los neños llean, opinen, creen, dibuxen… Vien darréu: “Los ronquíos d’una roca roxa rodaben pente unos roceanos rombos rotos”. En cuantes la lleísti decatástete de la repetición del soníu “ro”, esi va ser el ritmu. De mano, escríbese na pizarra y los neños tienen de lleela a tou meter y ún tres d’otru. Depués xugamos colos acentos de la fras, camudándolos de sitiu. Pa finar, lleémosla d’atrás p’alantre.

2.- Tovía somos a facer más coses lleendo y amás que-yos preste. Sustituyimos el soníu “ro” por otros: “ta”, “yi”, “vu”, … Tenemos d’escribilo na pizarra y ellos dir lleéndolos. Una vegada finao, sacamos una llista de les pallabres que salieron nueves, de la qu’ellos tienen d’escoyer cuatro y definiles y dibuxales. Por exemplu: “tambos” que son animalinos que salen del agua p’asoleyase les nueches de lluvia. Depués fairíase’l dibuxu. Caún d’ellos tien de presentar les pallabres delantre los sos collacios.

3.- La seleición de cuatro tien de finar nuna. Con esa pallabra tienen d’escribir un microrrellatu y dailo al maestru. En cuantes se baraxa, reparte les hestories a suertes. Caún llee la que-y toca y los otros tienen d’aldovinar de quién ye. El maestru pue meter redaiciones d’otra clas, d’otru nivel, d’otru colexu pa tracamundialos.

4.- Faese una esposición de los trabayos.

B.- QUÉ ASOCEDERÍA SI…

Xuegu fechu col supuestu de Rodari "QUÉ ASOCEDERÍA SI…", siendo les dos primeres casielles adautaes d’otros supuestos fechos por él y puestes ehí n’homenaxe a la so persona. Cola “Gramática de la Fantasía” fexo que la enseñanza de les llingües cambiare la so mentalidá, trabayando la gramática al traviés de la creatividá. Llegué a él gracies a Arsenio Manuel González y un cursín que dio nel CPR de Llanes que fexo de min un maestru dafechu.

Cada vegada que se tire’l dadu, el neñu tien de contestar a la pregunta de la so casiella con imaxinación y entós pue quedase nella, si nun lu fai asina tien de tornar a onde taba. Si cai nuna casiella d’una llocalidá asturiana, depués de contestala, tien de tirar otra vuelta. Gana’l primeru en llegar.

1 comentario:

Xandru dijo...

Me parez que ye una gran oportunidad pa los profesores d'asturianu. A mi sírveme.