Güei vamos trabayar con Marte, el planeta qu’abrió la
imaxinación de xente a esgaya y que nos va ufrir abondu trabayu nel aula. De
mano, hai que da-yos a los neños el testu de la Uiquipedia que vien en http://ast.wikipedia.org/wiki/Marte_(planeta)
y dexar que lu llean. Tres d’ello entamamos a falar colos rapazos hasta llegar
a Percival Lowell y la so teoría, d’ella queremos partir: Marte como planeta
vivu. Los oxetivos de toa triba negociaranse colos rapazos acordies a les
necesidaes del trabayu y la so duración. Les xeres de vocabulariu, gramática,
imaxinación,… diran surdiendo acordies salgan en clas y sirvan pa llevar p’alantre
l’actividá. Equí fantasearáse con una riestra de finxos pero pueden ser munchos
otros y de triba mui distinto. Vamos facer una simulación, asina qu’abrochaivos los cinchos que vamos salir pa
Marte.
De mano, pa que vaigan aterrizando, sepártense en grupos y
caún d’ellos tien de facer una parte d’un estudiu al rodiu la natura en Marte:
animales, vexetales, clima, relieve,…, cada grupu garrará a suertes la parte
que-y toca y a trabayar la simulación. Entámase y fínase tolos díes con una
miniasamblea que coordina los trabayos y fae que nun haiga desfases ente ellos.
Quiciabes la primera tien de durar gran parte de la clas pa desplica-yos qué ye
una simulación y llegar a unos alcuerdos de trabayu pautaos. Pasu ente pasu, la
imaxinación tien de inventar tou un mundiu nel planeta roxu y facer realidá lo
qu’enantes yera inimaxinable. Tolos aspeutos gramaticales o de vocabulariu
trabayaránse d’una mena práutica y acordies vaigan surdiendo. Una vegada finau
l’estudiu, cada grupu presentará’l so
trabayu a los otros grupos y pondránse espuestos nun requexu del aula pa que seyan
consultaos cuando faiga falta. Tres d’ello, y en coordinación con manuales,
prepárense papeles continuos con escenarios marcianos y llantaránse fuera y
dientro del aula.
Otru trabayu puede ser el tipu de cases marcianes, onde cada
grupu fae’l so prototipu ya inventen aparatos llétricos que faen la vida en
Marte más cómoda. Tienen de referver eses cabecines y a los dibuxos acompáñenlos
les desplicaciones escrites y depués de pallabra coles sos presentaciones a los
otros grupos. En cada requexu la clas tien de llevantase una casa (siempre cola
ayuda de Manuales) y el grupu tien d’escenificar cómo ye la vida n’ella. Tienen
de preparar los testos, ensayalos y representalos. El nuesu trabayu va ser mui
cansu, vamos correxir nel aula los erros qu’haiga y malpenes vamos tener
tiempu. Si se ve necesariu, faerase un estudiu gramatical específicu
n’ocasiones contaes.
¿Qué medios de tresporte hai? Los que la cabecina seya a
ellaborar. Cada grupu prepara ún que tien de servir pa viaxar pel espaciu.
Debuxos o trabayos de toa triba (Manuales) servirán pa exemplificar el
funcionamientu de cada mediu que tien de ponese per escritu y presentase
oralmente na clas. Agora vamos viaxar n’ellos: tenemos de preparar los
pasaportes y los billetes de cada vehículu. Vamos escenificar cómo mercamos los
billetes, cómo pasamos pol mostrador d’equipaxes, cómo dir a la puerta
d’embarque onde tenemos de presentar los pasaportes y los billetes, …
Y asina podíemos trabayar tol mes, trimestre o añu, acordies
queramos afondar. Ellos son los que deciden qué facer, poro que ye posible
tener tantos resultaos como aules nes que se fae la simulación. La llingua
oficial en Marte ye l’asturianu y va emplegase a toes hores, qu’al fin de
cuentes ye lo que deseamos.
No hay comentarios:
Publicar un comentario