16 jul 2012

SOMOS MARCIANOS


Güei vamos trabayar con Marte, el planeta qu’abrió la imaxinación de xente a esgaya y que nos va ufrir abondu trabayu nel aula. De mano, hai que da-yos a los neños el testu de la Uiquipedia que vien en http://ast.wikipedia.org/wiki/Marte_(planeta) y dexar que lu llean. Tres d’ello entamamos a falar colos rapazos hasta llegar a Percival Lowell y la so teoría, d’ella queremos partir: Marte como planeta vivu. Los oxetivos de toa triba negociaranse colos rapazos acordies a les necesidaes del trabayu y la so duración. Les xeres de vocabulariu, gramática, imaxinación,… diran surdiendo acordies salgan en clas y sirvan pa llevar p’alantre l’actividá. Equí fantasearáse con una riestra de finxos pero pueden ser munchos otros y de triba mui distinto. Vamos facer una simulación, asina qu’abrochaivos los cinchos que vamos salir pa Marte.

De mano, pa que vaigan aterrizando, sepártense en grupos y caún d’ellos tien de facer una parte d’un estudiu al rodiu la natura en Marte: animales, vexetales, clima, relieve,…, cada grupu garrará a suertes la parte que-y toca y a trabayar la simulación. Entámase y fínase tolos díes con una miniasamblea que coordina los trabayos y fae que nun haiga desfases ente ellos. Quiciabes la primera tien de durar gran parte de la clas pa desplica-yos qué ye una simulación y llegar a unos alcuerdos de trabayu pautaos. Pasu ente pasu, la imaxinación tien de inventar tou un mundiu nel planeta roxu y facer realidá lo qu’enantes yera inimaxinable. Tolos aspeutos gramaticales o de vocabulariu trabayaránse d’una mena práutica y acordies vaigan surdiendo. Una vegada finau l’estudiu,  cada grupu presentará’l so trabayu a los otros grupos y pondránse espuestos nun requexu del aula pa que seyan consultaos cuando faiga falta. Tres d’ello, y en coordinación con manuales, prepárense papeles continuos con escenarios marcianos y llantaránse fuera y dientro del aula.

Otru trabayu puede ser el tipu de cases marcianes, onde cada grupu fae’l so prototipu ya inventen aparatos llétricos que faen la vida en Marte más cómoda. Tienen de referver eses cabecines y a los dibuxos acompáñenlos les desplicaciones escrites y depués de pallabra coles sos presentaciones a los otros grupos. En cada requexu la clas tien de llevantase una casa (siempre cola ayuda de Manuales) y el grupu tien d’escenificar cómo ye la vida n’ella. Tienen de preparar los testos, ensayalos y representalos. El nuesu trabayu va ser mui cansu, vamos correxir nel aula los erros qu’haiga y malpenes vamos tener tiempu. Si se ve necesariu, faerase un estudiu gramatical específicu n’ocasiones contaes.

¿Qué medios de tresporte hai? Los que la cabecina seya a ellaborar. Cada grupu prepara ún que tien de servir pa viaxar pel espaciu. Debuxos o trabayos de toa triba (Manuales) servirán pa exemplificar el funcionamientu de cada mediu que tien de ponese per escritu y presentase oralmente na clas. Agora vamos viaxar n’ellos: tenemos de preparar los pasaportes y los billetes de cada vehículu. Vamos escenificar cómo mercamos los billetes, cómo pasamos pol mostrador d’equipaxes, cómo dir a la puerta d’embarque onde tenemos de presentar los pasaportes y los billetes, …

Y asina podíemos trabayar tol mes, trimestre o añu, acordies queramos afondar. Ellos son los que deciden qué facer, poro que ye posible tener tantos resultaos como aules nes que se fae la simulación. La llingua oficial en Marte ye l’asturianu y va emplegase a toes hores, qu’al fin de cuentes ye lo que deseamos.


.

No hay comentarios: