19 jul 2012

LOS ELEFANTES DE CROSA


L’elefante en Cordobello yera un animal raro que namái s’atopaba nel conceyu de Crosa. Pa los sos vecinos yera como un animal sagráu: respetábenlu abondo, dáben-y de comer lo meyor de la casa y agradecíen-y tola ayuda que-yos prestaren. La so costume de nomadismu faíalo desapaecer tres meses al añu nos territorios que taben al otru llau de la borrina*, fechu que los enllenaba de misteriu y daben pie a la mayor fiesta de Crosa.

La primavera taba pa finar y los elefantes preparaben el so viaxe p’alló la borrina. Los llariegos* taben atristayaos y preferíen nun velos colar poro que baxaben de los picos de Crosa y diben llevar les primeres frutes pa la mar, nel conceyu de Lan. La folixa que montaben yera sonada como tolos años pero nun-yos salía del alma. Baillaben, pero nun blincaben; cantaben, pero nun dicíen; celebraben, pero nun convidaben… Faltáben-yos los sos collacios, los sos fiadores del alma, los qu’agasayaben los sos oyíos colos soníos de les xiblato-trompes, los sos cuerpos col mugor que se produz al treslladar los arboles peles biesques camín de los ríos, la so confianza cola amistá regalada pola presencia, cola vida. Yera grande la folixa pero nada en comparanza cola qu’entamaben a la vuelta de los paquidermos.


Hasta vien pasáu’l branu nun organizaben la torna, la folixa con lletres grandones y mui reondes. Llimpiaben hasta lo más blanco, engalanaben hasta les guirlandes, acuriosaben hasta los coxinos d’estrenu eternu, agasayaben hasta los foriatos siempres enfocicaos,… Y ehí tuvo’l gran problema, los foriatos enteráronse de la celebración y quisiéronla namái pa ellos solos. Mandáron-yos finar de facer los últimos arreglos pa la fiesta, diéron-yos órdenes de contruyir palcos onde se sentar pa tar cómodos y señaláron-yos el camín pa salir del prau de la fiesta onde nun taben convidaos. El desconsuelu fo pergrande. Les llárimes nun dexaron d’espresar duelu.

Tornaben los elefantes, colos sos glayíos allegres, llamando a los sos collacios los llariegos pa qu’acudieren al prau de la fiesta. Pasu en pasu resoplaben afinaes les sos xiblato-trompes n’honor a los sos amigos. De sópitu, vieron el so prau valláu p’ellí onde miraren, hasta per onde entraren taben a pesllar con una puerta de madera preparada pal eventu. Arrexuntáronse toos nal praón que con tantu palco quedó en praín, dirixeron los güeyos a aquellos estraños que los arrodiaben, cavilgaron en qué facíen aquellos homones nel so alcuentru colos amigos, decatáronse de que los llariegos nun taben ellí y entamaron a encabritase. Dieron coles pates nos pegoyos de los palcos pidiendo salir del prau. Los foriatos, pensando que yera parte del ceremonial entamaron a aplaudir y llanzar los sos típicos petardos y cohetes de fiesta. Los elefantes, enraxonaos polo que cuidaben que yera un ataque, dexaron de pidir amablemente y golpiaron con tol puxu aquella cárcele de madera. Los sombreros, les sombriyes, los catalexos, los perifoyos,… emprimaron a cayer peles furaques del palcu, los petardos y cohetes dexaron de sonar pa dar paso a los güeyos arreguilaos, les carcaxaes achantaron y tresformáronse en glayíos, la seguranza del fatu viose esmigayada pol miéu’l cobarde,… Los pegoyos afloxaron mansulinos y los palcos esbarrumbáronse como fueya seco. Los foriatos gastaron les poques fuerces que-yos quedaben en llevantase y correr, zarapicando una vuelta y otra más con tolo qu’atopaben pel camín. Los elefantes escorriénronlos a tou meter, garrábenlos coles sos trompes y llanzábenlos al cielu onde se cruciaben unos con otros nun mecigayu de saludos de cortesía; cayíen arrollicones pela llamuerga que se diba formando y espatuxaben como llocos pa llibrase de ser pisaos poles pates xigantes de los paquidermos; volvíen a llevantase toos ufanos pa ser garraos de nueves poles trompes y llanzaos otra vuelta lloñe de la tierra per dalgún tiempu. Los paquidermos nun pararon hasta que nun  salieron de Crosa tolos foriatos pa nun volver enxamás.


Los elefantes, al xirar pa los picos, vieron a los sos collacios los llariegos asperándolos gayoleros con bolses y bolses de cacagüeses. La nueche fo llarga y la tradición cambiante, los llazos d’aquellos llariegos colos elefantes fo de tal grandor qu’en Crosa nun se yera a pensar a ún ensin l’otru. La vida tornó a ser pacetible y les fiestes fueron más frecuentes.



* Borrina.- Nun escaezamos qu’una isllalla tien nel centru d’ella la mar y a los llaos los picos que finen nuna borrina que los llariegos enxamás nun trespasaron y a la que-y tienen dello respetu.

*Llariegos.- Autoctonos de Cordobello, la isllalla onde se desarrollen los nuesos cuentos.



.

No hay comentarios: