28 oct. 2010

TOLI


Nun ye difícil que dalgunos en casa tengan peluches, marionetes,… de monstruos. Pa introducir la historia sedría afayadizu que mandares que los truxeren al aula y que falen d’ellos. Falar, eso ye lo principal de l’asignatura y munches vegaes lo qu’escaecemos. Solemos copiar al castellán les sos metodoloxíes y formes, ensin camentar que tamos falando d’una les asignatures peor daes en dómines d’escuela pública (imaxínate entós el desatín na privada concertada). Una llingua ye pa espresar y non pa deprender gramática inútil y ortografía mal dao, con normes que naide nun ye alcordase d’elles, incluyíu’l profesor. ¿Naguamos por llograr que l’asturianu nun se pierda o seya una llingua muerta, talamente como deseyen nel gobiernu asturianu? ¿Vanos la comodidá o la eficiencia? Pa que los neños ten como llocos con nós tienen de ver que disfrutamos coles nueses clases. Faigámosles divertíes y llograremos que depriendan lo más importante, a amar la nuesa llingua. Por eso, tu yes el primeru que vas trayer un monstruu y cuntá-yos cosines d’él. Cosines cencielles, que seyan a dixeriles y facete entrugues, les mesmes que-yos faes tu cuando ellos falen de los sos monstruos. Esi ye bon momentu pa que-yos cuntes el cuentu de Toli. Prautica nun entamu col nome. ¿Cómo diríen el so nome distintos monstruos? El gayoleru, el murniu,…, y convién que-yos faigas repetir los distintos estaos d’ánimu pa que seyan a dicilos de siguío. Primero dícenlos tatexando; depués tán cansos de correr; malpenes finen, tienen la boca enllena comida;… Divertise, prauticar ya imaxinar. El cuentu cuntase de la manera que te seya más cómodo. La oreya ye la entrada pa una llingua y hasta agora entró-yos ensin decatase d’ello, la meyor forma de deprender.




Llectura

Vamos siguir xugando. Agora van prauticar la llectura selemente:

-Lleen el cuentu callandino.

-Toca facelo n’alto. Caún de los rapazos llee una ringlera. D’esta mena lleese’l testu enteru como si fuere una carrera de relevos. La primera, hasta la segunda, ye de preba. Depués entámase seliquín y va faciéndose cada vegada más apriesa. La señal dala’l maestru, llevantando’l brazu p’arriba. Párase cuando se tracamundien.

-¡Píllame! Lleo a tou meter y párome, ellos tienen de dicir ónde lo fici. Depués fáenlo en grupu, lleendo ún d’ellos y siguiéndolo los otros.

-Cronométrase-yos 30’ neto a les otres vegaes.



Gramática

La gramática tien de facese curtia y ensin da-y muncho al calletre. Tien de ser dalgo práuticu y que’l rapaz adquiera ensin decatase d’ello. Vamos falar de les contraiciones y los apóstrofos, que ye lo que más tiempu-yos lleva. En caúna les actividaes que faigan convién que tu revises los sos escritos y corrixas estos puntos. Al pasalo a llimpiu tienen de poner procuru nello y fixase nes tos correiciones.

Coles contraiciones pues faer un xuegu. Separtes en dos la clas: la metá das-yos papelos con oraciones y a la otra metá apúrres-yos papelos con contraiciones. Tienen d’andar pela clas hasta qu’atopen la parte que case con ellos. Imaxina que te tocó COLA, entames ascuchar a los que-yos tocó frases dicir la de so. Munchos nun van pegar contigo, pases d’ellos. De sópitu, atopes una que diz dafechu contigo, xuntáisvos los dos y sentáisvos. Depués convién camudar los papelos, a los que-yos disti contraiciones da-yos frases y viceversa. Una vegada finada esta parte, vien la de copiar na llibreta. Primero cópiense les contraiciones que tes dando y depués entamen a lleer les sos frases y les contraiciones coles que casaron. Cópiesles na pizarra en cuantes veas que tán bien y ellos apúntenles nos sos cuadernos.

Coles apostrofaciones pues entamar otru xuegu: la pesca. Xúnteslos en grupu de cuatro, pudiendo ser dalgún de tres. Nes meses onde ten los grupos suéltes-yos pallabres a esgaya en trozos de papel. Por turnos tienen de buscar pallabres qu’apostrofen con: EN LA DE EL PA QUE ME SE TE. Non, nun tienen de ser toes nel montón. La caña va poner una d’eses pallabres pa qu’apostrofen. Por exemplu, tola clas tien la caña de EL y tienen de pescar pallabres qu'apostrofen con EL, p’alantre o p’atrás. Caún pue tener una caña distinto, puen casar de dos en dos o ser toes iguales. Neto a les contraiciones, les llibretes vienen a trayer un migayín de trabayu. De mano la norma y depués caún llee la so pesca, el maestru ve que te bien pescao y cópiales na pizarra pa qu’ellos les pongan bien na llibreta.

Hai más xuegos, pero vamos dexalos pa otra llectura. Si tíes dalgún, nun duldes en compartilo con nos en cordobello@gmail.com, espublizaráse darréu nel blog poniendo’l to nome.



Trabayando la tema

Toli quier ser mélicu de monstruos. Pa ello tien de saber toles enfermedaes qu’hai nel mundiu monstruil. Ellos van aidalu. Lo primero ye formar el pallabru del nome. Pues facer un torbolín nel que te digan enfermedaes qu’ellos conozan, tu tíes de correxíles al asturianu nel casu que nun ten. Agora tenéis ente toos que dividiles en sílabes na pizarra. Xugando con eses sílabes, escueyen nueves enfermedaes. Repártesles ente ellos pa que seyan a escribir la so descripción y la forma curales. Escríbeles nes sos llibretes, pero tamién nuna fueya que se tien de colgar nel tablón o facer murales pa los pasiellos. Tamién sedría prestoso que les presentaren a los collacios de clas o hasta otres clases. Si quies facer el torbolín con otres pallabres, la clas ye tuya. Prestaríame que tamién les unviares al blog pa espublizales y que les conozan n’otros colexos, pa ello unviales a les siguientes señes cordobello@gmail.com.

No hay comentarios: