14 oct. 2010

RUTINES PAL ENTAMU CLAS

Convién que los rapazos tengan una riestra vezos que-yos faigan escomencipiar la clas de llingua asturiana. Endréchalos nel idioma y nes téuniques a desendolcar nuna asignatura de triba llinguístico ye fundamental. Ehí ye onde tán les rutines. Hailes abondes y de xuru que tú conoces munches. Nel día de güei vamos ver namái que tres, tiempu a esgaya hai a desarrollar más.


EL TIEMPU METEREOLÓXICU


De mano convien llendar el pallabreru de la tema: soleyeru, nublu, orbayu, lluvia, xarriar, borrina, caín, truena, airón,… Acordies al cursu, les pallabres tienen de ser más. Una vegada tomada esa decisión, llega trabayar con ellos los símbolos que les van representar. L’enceráu ye bon sitiu onde asitiar el símbolu del día, pero sedría bono tamién qu’haiga una fueya onde se recueyan tolos díes del trimestre. Tamién ye bono que lu llanten tolos díes na so llibreta, neto a la fecha.

Nun entamu pue falase del tiempu que fai fuera, ye lo primero que los neños ven. De fechu, cuando son piquiñinos ye lo que menos problema-yos da. Namái entrar en clas, dibúxase’l simbolu del tiempu que fae. Pue falase de como tuvo los díes anteriores y como dicen que va tar.

Agora vamos da-y una vuelta tuerca. Cada mes pue ponese’l tiempu que fai nun cuentu que conozan. Cada día’l maestru decide que tiempu interesa qu’haiga o déxalu nes manes d’un de los neños. Agora compárase col que fai fuera, imaxinamos que tán a facer con esi tiempu, compárase colo que somos a facer nós, camúdase’l cuentu acordies tengan un tiempu o otru, cúntase lo que comen con esi tiempu,…

En cuentes d’un cuentu vamos trabayar el qu’hai pero n’otru pueblu o ciudá d’al llau, d’Europa, d’otru continente. Pa ello tenemos n’internet la páxina web http://espanol.weather.com/. Yes a comparar col tiempu nel hemisferiu nonte o sur, n’otru continente, nel pais d’al llau. Tamién s’abre la puerta pa que falemos de costumes, comides, relixones, creyencies vieyes, música,…

Lo que te pete ye posible. Pues dir a otros planetes y ver los partes metereolóxicos fechos polos rapazos; lloverá o faerá sol na mazana la merienda; visitarás la casa Colás y vera el tiempu que fae na alfombra;…

CUENTU RECUENTU


Vamos escribir un cuentu ente toos. De mano hai que facer delles escoyetes: tema, protagonistes, llugares,… Fálase cada parte nun torbolín d’idegues, anótense na pizarra y vótense.

Cada día de clas escribiráse una fras de la historia. Decídese pol neñu que va entamar a escribir la fras y darréu va’l restu n’orden de llista. Tienen de lleer n’alto tolo escrito enantes d’ellos y xuntar la so fras a les d’enantes. Pocoñín a poco va definiéndose’l cuentu y el maestru avisa díes enantes que la historia se tien de terminar. Escríbese nuna fueya y en terminando, caún prepara’l so cuentu: portada, dibuxos ya historia copiada de la pizarra (tamién val que seya elleutrónica).

Pero siempres yes a montar variantes. Cada rapazu trae de casa la so fras davezu, pero pue atopase col maestru canalla que-y fae meter una pallabra obligatoriamente. El canalla dexa que’l neñu meta otres tres pallabres más pa redondear la fras. Ye dicir, el rapazu vien con: “La pistola esmucióse na alcantariella”. Llegues tu y suéltes-y que tien d’incluyir la pallabra “beata”. El rapazu tien d’añadila darréu. Decide dicir: “La beata esmució la pistola na alcantariella”. Como ves, tamién pue cambiar pallabres de sitiu. D’esta mena, la historia garra dello surrealismu que va face-yos gociar.

El canalla ye a obligar al rapazu a camudar dos pallabres de llugar. Asina, la fras anterior:”La pistola esmucióse na alcantariella”, tresfórmase en: “La alcantariella esmucióse na pistola”, llogrando da-y al rellatu un toque de gracia.

El canalla mánda-y al rapaz camudar un nome por un verbu. ¿Cuála ye la situación? “La esmuciosa pistoleóse na alcantariella”. Yá tenemos dos pallabros pa definir y poner dalgún exemplu, poro que la rutina allárgase nel tiempu y pue mecese cola gramática. Lo qu’ensin dulda dala vas llograr ye que la to clas seya divertida y a la vegada deprendan.

LA PISTA



El maestru piensa en dalgo: un animal, una parte la casa, un mueble,… Cada día da-yos una pista y tienen d’intentar aldovinalu. Les pistes tienen de dir de lo xeneral a lo específicu, llogrando asina que les primeres malpenes-yos diga nada y les caberes seyan a dicir una bayura posibilidaes, hasta dar con ello.

¿Qué fácil, eh? Pero si faes un pocoñín de llabor d’investigación y lo que tienen d’aldovinar ye a ellos mesmos. Ye dicir, el tutor o los pas dante pistes de los neños, ensin qu’ellos lo sepian, pa que tu les emplegues na clas. De xuru que ye más prestoso.

Y si agora lo que busques ye’l xuguete que más-yos presta, la comida que nun son nin oyir falar d’ella, la película que más vieron,… De xuru que la cosa gana n’interés.

No hay comentarios: