EL TIEMPU METEREOLÓXICU
Nun entamu pue falase del tiempu que fai fuera, ye lo primero que los neños ven. De fechu, cuando son piquiñinos ye lo que menos problema-yos da. Namái entrar en clas, dibúxase’l simbolu del tiempu que fae. Pue falase de como tuvo los díes anteriores y como dicen que va tar.
Agora vamos da-y una vuelta tuerca. Cada mes pue ponese’l tiempu que fai nun cuentu que conozan. Cada día’l maestru decide que tiempu interesa qu’haiga o déxalu nes manes d’un de los neños. Agora compárase col que fai fuera, imaxinamos que tán a facer con esi tiempu, compárase colo que somos a facer nós, camúdase’l cuentu acordies tengan un tiempu o otru, cúntase lo que comen con esi tiempu,…
En cuentes d’un cuentu vamos trabayar el qu’hai pero n’otru pueblu o ciudá d’al llau, d’Europa, d’otru continente. Pa ello tenemos n’internet la páxina web http://espanol.weather.com/. Yes a comparar col tiempu nel hemisferiu nonte o sur, n’otru continente, nel pais d’al llau. Tamién s’abre la puerta pa que falemos de costumes, comides, relixones, creyencies vieyes, música,…
Lo que te pete ye posible. Pues dir a otros planetes y ver los partes metereolóxicos fechos polos rapazos; lloverá o faerá sol na mazana la merienda; visitarás la casa Colás y vera el tiempu que fae na alfombra;…
CUENTU RECUENTU
Cada día de clas escribiráse una fras de la historia. Decídese pol neñu que va entamar a escribir la fras y darréu va’l restu n’orden de llista. Tienen de lleer n’alto tolo escrito enantes d’ellos y xuntar la so fras a les d’enantes. Pocoñín a poco va definiéndose’l cuentu y el maestru avisa díes enantes que la historia se tien de terminar. Escríbese nuna fueya y en terminando, caún prepara’l so cuentu: portada, dibuxos ya historia copiada de la pizarra (tamién val que seya elleutrónica).
Pero siempres yes a montar variantes. Cada rapazu trae de casa la so fras davezu, pero pue atopase col maestru canalla que-y fae meter una pallabra obligatoriamente. El canalla dexa que’l neñu meta otres tres pallabres más pa redondear la fras. Ye dicir, el rapazu vien con: “La pistola esmucióse na alcantariella”. Llegues tu y suéltes-y que tien d’incluyir la pallabra “beata”. El rapazu tien d’añadila darréu. Decide dicir: “La beata esmució la pistola na alcantariella”. Como ves, tamién pue cambiar pallabres de sitiu. D’esta mena, la historia garra dello surrealismu que va face-yos gociar.
El canalla ye a obligar al rapazu a camudar dos pallabres de llugar. Asina, la fras anterior:”La pistola esmucióse na alcantariella”, tresfórmase en: “La alcantariella esmucióse na pistola”, llogrando da-y al rellatu un toque de gracia.
El canalla mánda-y al rapaz camudar un nome por un verbu. ¿Cuála ye la situación? “La esmuciosa pistoleóse na alcantariella”. Yá tenemos dos pallabros pa definir y poner dalgún exemplu, poro que la rutina allárgase nel tiempu y pue mecese cola gramática. Lo qu’ensin dulda dala vas llograr ye que la to clas seya divertida y a la vegada deprendan.
LA PISTA
El maestru piensa en dalgo: un animal, una parte la casa, un mueble,… Cada día da-yos una pista y tienen d’intentar aldovinalu. Les pistes tienen de dir de lo xeneral a lo específicu, llogrando asina que les primeres malpenes-yos diga nada y les caberes seyan a dicir una bayura posibilidaes, hasta dar con ello.
¿Qué fácil, eh? Pero si faes un pocoñín de llabor d’investigación y lo que tienen d’aldovinar ye a ellos mesmos. Ye dicir, el tutor o los pas dante pistes de los neños, ensin qu’ellos lo sepian, pa que tu les emplegues na clas. De xuru que ye más prestoso.
Y si agora lo que busques ye’l xuguete que más-yos presta, la comida que nun son nin oyir falar d’ella, la película que más vieron,… De xuru que la cosa gana n’interés.
No hay comentarios:
Publicar un comentario