5 oct. 2010

EL RAPAZU DE VENUS

Esti ye'l blog qu'entamé pa neños

Y esta la so aplicación didáutica

Esta primer historia’l blog sepártase en tres: Venus, Gasparín y La Lluna. Si miramos a les tres, toos alvertiremos que cada una d’elles estrémase de les otres pol nivel al que va dirixíu. De mano, el maestru llee los tres testos ensin dixebralos y los rapazos escúchenlos dafechu. Depués, namái llee’l del nivel. Les actividaes que vienen darréu son llibres de facer o non, acordies al to gustu.


Venus



Empobináu pa xente de nivel mediu, que son a lleer y entamen a tener della conocencia gramatical. Cuéntase’l testu y los rapazos faen l’ecu cada vegada que’l maestru para. D’esi ecu cenciellu pue aumentase la dificultá a ecos de dos, tres y cuatru repeticiones, organizando los neños por fileres y esperando que la anterior fine pa entamar la so repetición. ¡Que nun ye a esgaya! Cada grupu fáelu con voz más baxa, talamante como son los ecos. La historia pue repetise delles vegaes o dellos díes al entamu.

Llectura

-De mano faen una llectura silenciosa del testu.

-El maestru llee´l testu n´altu, saltándose pallabres. Los rapazos tienen de dar una palmada en cada pallabra saltada. Nuna segunda vuelta, cada neñu prepara un párrafu coles pallabres que va saltar y lléela cuando-y toque, los otros tienen de dar les palmaes.

-D’esta vuelta, el maestru camuda pallabres (puen añadise les d’un centru interes que se trabayare enantes) y los rapazos tienen de dicir la correuta.

-Acaben lleendo 30 segundos cronometraos pol maestru. Pa ser a facelo rápido, tienen de trabayar en pareyes: ún llee y l’otru cuenta’l númberu de pallabres y viceversa (asina namái fadría falta cronometrar dos vegaes). Al final el maestru toma nota los resultaos.


Grámatica

-Los rapazos tienen d’escribir tolos nomes qu’hai nel testu na llibreta (tienen de ponelos en singular). Tres dello, tienen de xuntalos a los artículos. Sólo apostrofa uno: l’aventura. ¿Cómo tendríen de ser les pallabres pa ser a apostrofales? Cópiense les normes de el y la na llibreta (el namai p’alantre). Depués tresfórmense en pallabros les pallabres pa que cumplan la norma: l’eneñu, l’asabiduría,… Pa finar, tienen de facer una oración con caún de los pallabros.

-La contraición “NO fondero” déxanos abierta la puerta p’averanos a EN + ARTÍCULU. Pónense na llibreta. El maestru fae exemplos con errores: Nel casa d’Andres hai dos pexes. Ellos tienen de correxilo y ponelo na llibreta bien. Agora escriben frases venusianes (con sentíu estraterrestre) con cada contraición y lléenles n’alto.



Trabayar les pallabres

-Escuéyense les pallabres que más interesen y el maestru llee les sos definiciones. Ellos tienen de buscales nel testu. Una vegada atopaes, escríbenles na llibreta xunto a la so definición.

-Facemos una escoyeta de pallabres que nomen a les persones acordies a la so edá: neñu, rapazu, chaval, mozu, …, vieyu. Pue facese aportaciones de los alumnos, del maestru o dambos. Tres d’ellos, escriben frases lloques coles pallabres na llibreta. Frases que nun tengan chapeta, que ten turulates. Lléenles toes y escríbenles nun foliu qu’ornien y coloquen na parede. Si te presta y ellos son a ello, escueyen una fras lloca (d’ellos o d’otros) de la parede y escriben una hestoria con ella. Tanto les frases lloques como les redaiciones puen unviase al blog (ye mui aconseyable) al travies de los comentarios o nel e-mail cordobello@gmail.com onde te los espublizamos.

Trabayar na tema

-¿Cómo ye la cueva? En grupos, en pareyes o individualmente desendolquen tola so teoría al rodiu la cueva. La imaxinación tien de referver y l’inxeniu surdir de les fueyes. Prestaríame tamién que mos les ficiereis llegar al blog pa espublizales.

-Agora hai que facer maxa. Fae falta escribir el conxuru pa entrar na cueva. Na pizarra faese un torbellín de pallabres rares qu’apaezan nel conxuru. Cuando tengamos una riestra d’elles, los rapazos escriben el so conxuru máxicu con elles y otres de verdá. Neto a enantes, prestaríame que me les ficiereis llegar.



Gasparín



Esti ye pa los mayoronos. El maestru cunta la historia. Torna de nueves a cuntala fras a fras, los rapazos tienen de repetiles al revés, parando nel intre que nun seyan alcordase de dalguna pallabra. Asina faen dellos díes pa entamar, pero cada día con dalgún cambiu: cuntalo al altu la lleva, facelo como si tuvieren hipu, tan acabantes finar una etepa nos Llagos y tán cansos,…

Llectura

-Lleen en silenciu’l testu.

-El mayestru forma grupos que preparen la llectura. Tienen de camudar pallabres y los otros tienen descubriles. El grupu que más pallabres descubra de los otros grupos tien d’escoyer a un miembru de caún de los otros grupos y que llean la historia como si fueren árabes: el renglón lléese d’isquierda a drecha y el párrafu d’arriba abaxo.

-El mayestru llee agora la historia con pallabres añadíes y ellos tienen de deciles n’alto en cuantes les descubran.

-Acaben lléendo 30 segundos, neto a como lo ficieron los otros. El maestru toma nota d’ello.

Gramática

-¿Qué pasaría si fuere una historia de negaciones? Repásase l’emplegu de NON y NUN. Escriben na llibreta les normes d’usu. Garren la fueya onde se recueye la historia y tienen de reescribila na llibreta negándolo too: Non, el Rapazu de Venus nun viaxa pelos…

-Repásase la contraición de CON + ARTÍCULU. Vese qu’apaez col delles vegaes nel testu. Escríbese la norma na llibreta. Tienen d’imaxinar a Gasparín viaxar con animales qu’haiga n’Asturies, emplegando col, cola, colos y coles: Gasparín viaxo col melandru, cola rapiega, colos merucos y coles aigles, colo difícil que ye facelo. Como ves, tamién emplegamos el neutru colo. Tamién puen facelo con frutes, árboles, llugares,…

Trabayar les pallabres

-Faen una llista d’alimentos y pónenla en común. Depués faen una escoyeta de 5 a 8, en grupos, en pareyes o individualmente, y escriben una definición de caún d’elles. Preséntenles a la clas y comparen aquelles nes que coincidan. Depués mírase la definición del diccionariu.

-El Cuélebre quema les pallabres. Ellos en grupu recueyen 10 pallabres d’animales quemaes y cámbienles con otru grupu que tienen de completales. Agora tienen de facer pallabres col restu de les quemaes nel so grupu y l’otru. Tienen de definiles y facer una illustración de les mesmes y esponeles na parede. Taría guapo que les ficiereis llegar al blog.

Trabayar cola tema

-Cada animal tien la so comida secreta: el xabaril come xerséis mariellos con golor a biesca azul. De mano, caún d’ellos tien d’escribir un animal y la so comida favorita. Los resultaos espónense delantre la clas. En pareyes escueyen ún que-yos preste (nun fae falta que seya d’ellos). Escriben como lo cacen y como lo preparen pa comer. Como tolos trabayos, tienen d’apaecer na llibreta y los que seyan creativos prepárense nuna fueya y péguense na parede. Tamién convién mandalos al nuesu blog.

-Hai llibros d’historia al ayu, d’aventures al pil pil,…, sí, sí, y vosotros vais preparar un llibru de recetes de llibros, talamente como lo oyíis. Hai que trabayar el maxín. Tien de sonar como d’alta cocina y goler a árbol del que se saquen les fueyes onde s’ornia la tinta, como si fueren de calamar. A trabayar. Nun escaezáis mandánosles.


La Lluna



Agora tóca-yos a los más chicos. Entamamos cola oralidá.

Oralidá

-Con una semeya, un debuxu, un muñecu, una marioneta… de la lluna presénteste a ella col siguiente diálogu:

Maestru: ¡Bonos díes!

Lluna: ¡Bonos díes!

Maestru: ¿Cómo te llames?

Lluna: Llámome Lluna.

Maestru: ¿Cómo tás, Lluna?

Lluna: Voi tirando.

Maestru: Ta llueu, Lluna.

Lluna: Ta llueu.

Convién facelo delles vegaes y dellos díes. Depués fáeslo, ellos repiten y la lluna contesta, pa xustificar la repetición dizse de la Lluna nun escucha’l maestru y ellos tienen d’aidalo. Hai que poner la lluna d’espaldes al maestru. Más tarde, en cuantes lo dominen, fáenlo ellos solos. Pa finar, puen facelo este ellos: moviéndose pel aula, en pareyes, …

-Fáese un árbol xenealóxicu de la familia na pizarra. Preséntense a los miembros de la familia. Díceslos con un filín de voz como si fueres una formiga y ellos repítenlos neto a lo que tu ficiste. Agora pues ser un osu, un coríu, una sacabera,… Entames a camentar nun familiar (por exemplu ma) y ellos tienen d’aldovinalu. Depués fáenlo en grupos. Copien na llibreta l’árbol xenealóxicu colos sos nomes correspondientes.

Cuntar la historia

-La primer vegada tien de ser seliquino.

-Agora fáeslo y cuando glayes un pallabra de la historia ellos tienen de glayala tamién.

-Cuéntesla xubiendo y baxando la voz y ellos tienen de dicir les pallabres que te salen más baxuques.

-De xemes en cuando escaéceste de dalgo y ellos tienen de remembrátelo.

-Cúntesla al reves, entamando pola última pallabra y finando pola primera.

-Dices la primer fras, depués la cabera. Tóca-y a la segunda y depués la penúltima...

-Usa’l maxín y fáelo d’otres formes. Repítelu dellos díes.

Trabayar cola tema

-¿Qué coses pue tener el Rapazu na Lluna? Cuyares, trubiecos,… Lo más estremao que seyas a imaxinar. Acordies tu vas diciéndolos ellos van debuxándolos y coloreándolos. Curiau, caún tien los colores, goma, llápiz, cachador…, del compañeru y el compañeru los de so. Pa emplegalos tienen de pidilos:

A.- Déxesme la goma.

B.- Tómala. Apúrreme’l mariellu.

A.- Toma.

¡Ah! Que nun s’escaezan de dar les gracies.

-Vamos viaxar a los llugares más inimaxinables. Vamos dir a una llaguna de esculibiertos, o a un volcán de chocolate y llimón,… Hai de facer mimu de coses que se faen ellí: llamber una xaronca, rascar una culiebra,… Depués vamos copiar los llugares en dos llistes: si mos prestaron o si nun mos prestaron.

Pa finar:

A ti puede ocurrísete milenta idegues, compárteles con nós. Unvíanos les tos aportaciones a cordobello@gmail.com. Ente toos somos a facer que l’asignatura de Llingua Asturiana seya la más prestosa de tol colexu. Los neños tienen d’amar la nuesa llingua, sólo asina van ser a deprendela. Ente toos somos a facelo. Nos trabayos apaeceran los nomes de los que los ficieron.

Tamién sedría bono que mos mandares los trabayos de los rapacinos a la mesma direición de corréu. La so espublización va presta-yos y van deprender a compartir. Escanea les fueyes y apaecerán nel blog.

2 comentarios:

esti home dijo...

mui interesante.salú y alantre!

Adivín Serafín dijo...

Gracies esti home. Seguimos na llucha.

Blogsaludos