La isllalla tenía un llugar onde diben los foriatos a pasar les vacaciones: Talagate. Los
recuerdos chorres, los chigres de playa, les ropes fuera tonu, les pallabres
rinchantes, el sexu en cualquier requexu, les amistaes de cerca dos minutos,…
engayolaben a lo llargo d’un mes, d’una quincena, d’una selmana a la xente de
la clas media foriata. Si yeres de la clas alta o de les Grandes Families* nin
t’averabes a Talagate; Xarca yera’l llugar afayadizu onde alcontrar la gran
distinción y renome qu’arrodiaba a toos ellos: un conceyu de branu eternu,
averáu al centru relixosu de Plistói y cerquina de la capital Bellobello. Axuntaba
tol abolengu necesariu pa recoyer a tola xente con clase de la isllalla.
Xarca yera un conceyu de pescadores que vieron como les sos
agües yeren atapaes polos palacios más axorizantes qu’un llariegu fuere a
conocer. Namái dexaron dos espigones polos que salir a la mar y arrequexaron los
sos pueblos y cases nel interior del conceyu, na llende que lu xuntaba al d’Or.
Tolos díes yeren igual, al llegar cola pesca al puertu los carabineros arrampláben-yosla
por dos euros y revendíenla a altos precios a los criaos de los foriatos. Les muyeres
y fíos de los pescadores teníen de saca-y dalgo de miseria a la tierra p’arrexuntala
a los dos mirlotos que llograben los sos paisanos pasar de contrabandu y ser a
comer pa sobrevivir. Pasu ente pasu, la mayoría la xente coló pa Gamusín, la
capital de los llariegos, y ellí entamaron de nueves la so vida na mar.
Cinco families negáronse a dexar el so llar y llucharon
testeronamente escontra aquellos qu’esgonciaben la so forma de ganase la vida.
Entamaron a dexar la mayoría de la so carga de pescáu nes dos ciudaes costeres
de Log y llevar les perres en tacones falsos nes botes de pescar. A los
carabineros aseguráben-yos qu’una maldición apoderárase de los sos barcos que
malpenes yeren a garrar cuatro pexes que nun-yos daben nin p’alimentar a los
fíos. Los carabineros tragaron cola cantinela y los foriatos viéronse na
obligación de mercar el pescáu en Log.
Coles ganancies de la pesca, les muyeres de Xarca diben
mercar a Or onde se-yos apegó un home consideráu un benditu, más que nada pola
so cabeza a páxaros que pola so relixosidá, tan rara nél. Comía de lo que-y
daben los llariegos del llugar, dormía al llau de los animales pa garra-yos el
calor y repetía día y nueche la retafila que vien too darréu: “Potaxe, Potaxe. Cascara ensin culu.
Palancaneru. Vas morrer na mar de Cordobello col culu p’arriba como una pega”.*
Respondía pol nome col qu’entamaba la retafila, Potaxe, y baillaba de la que
soltaba les sos pallabres alloquecíes. Desiguida-y garraron gran ciñu y
curiábense mui muncho que pasare pa la zona los foriatos, capaces de face-y
cualquier cosa.
Una nueche al mes, la de lluna enllena, escapábase-yos y
diba drechu pa la mar, onde se bañaba de la que repetía la retafila d’una mena más
melguera: “Potaxe, Potaxe. Cascara ensin
culu. Palancaneru. Vas morrer na mar de Cordobello col culu p’arriba como una
pega”. Los foriatos entamaron a llantar alarmes nos sos palacios y pagar a
guardies de proteición privaos que xixilaren les sos pertenencies. Los
llariegos trataben d’evitar que Potaxe fuxere cola lluna y organizaron fiestes
que duraren tola nueche de la lluz máxica. Nun sabíen cómo, pero Potaxe
llograba esfumase, metese peles tierres de dalgún señoritingu y bañase na mar
que tantu lu amorosaba.
Aquella nueche la mar taba enrabietada. Namái se calmaba
ellí per onde pasaba Potaxe. Una carrapotada mozos foriatos dexaron oyer les
sos risotaes demientres illuminaben con potentes focos les orielles de la mar. “Potaxe, Potaxe. Cascara ensin culu.
Palancaneru. Vas morrer na mar de Cordobello col culu p’arriba como una pega”. Buscábenlu
festivos, col alcohol percorriendo les sos venes acobardaes y cola valentía de
sabese acompañaos por rifles de precisión mercaos polos sos padres, tan avariciosos
de que los sos fíos los dexaren en paz. “Potaxe,
Potaxe. Cascara ensin culu. Palancaneru. Vas morrer na mar de Cordobello col
culu p’arriba como una pega”. Potaxe nun s’amedranó. Repitió la so retafila
al ritmu les bales: pallabra-bala, pallabra-bala, pallabra-bala,… El so culu
quedó p’arriba, neto al de la pega de la so retafila. Los mui castrones intentaron
garrar el so cuerpu muertu pa siguir la folixa, pero la mar nun los dexó.
D’entós p’acó, cada nueche de lluna enllena óyese la voz de
Potaxe repetir la retafila nos requexos más inimaxinables de la costa de Xarca.
“Potaxe, Potaxe. Cascara ensin culu.
Palancaneru. Vas morrer na mar de Cordobello col culu p’arriba como una pega”. Los
sos vecinos, aquellos que lu queríen, faen llegar de la mar veles qu’illuminen
la so alma y aselen la so razón. “Potaxe,
Potaxe. Cascara ensin culu. Palancaneru. Vas morrer na mar de Cordobello col
culu p’arriba como una pega”. Les nueches de lluna enllena, col mieu a la
vengación, los foriatos dexaben a Xarca a soles colos llariegos y la
remembranza de Potaxe. Ellos, por mui millonarios que fueren y muncha clase que
gastaren, reculaben con un probe benditu que namái quería bañase na dulce mar
de Cordobello.
*Grandes Families.- Los qu’entamaron el camín que los truxo
a Cordobello. Yeren yá grandes na relixón del Alma Eterna, escoyíos pol Alma pa
dirixir al so rebañu de creyentes enantes d’atopar la isllalla, pero depués
amosaron un gran serviciu al Alma Eterna pagáu cola aristocracia de por vida.
*El personaxe y la retafila esistieron. Vivió nel mio pueblu
en tiempos de Franco y prestaríame dedica-y el cuentu dafechu inventáu a la so
memoria. Asturies tuvo enllena de personaxes d’estos que la ficieron máxica. Na
retafila namái-y camudé’l llugar: la mar de Cordobello.
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