28 jun 2012

RÍOS D’OR


Na llingua antigua Or quier dicir ríu, agua que baxa de la borrina y va gayolera a la mar de Cordobello. Naide nun sabe onde nacen los Or, sicasí toos son a cuntar qu’en cuantes salen de la borrina esconsonen y dexen cayer el so ruíu pelos picos y valles de les altures. Ellí nacieron tamién Lluna y Xabel, dos pastores que curiaben les sos oveyes nos conceyos d’Emerói y Zila. Dambos nun se conocíen; dambos nun yeren aldovinar la fermosura que descansaba nel valle próximu; dambos tocaben les xiblates demientres les oveyes comíen ensin pausa la yerba; dambos dormíen de la que cuntaben estrelles en cielu; dambos suañaben.

Nel pueblu de Lluna, n’Emerói, vivía un xefe de tribu que tenía una fía qu’espeyaba la malura. Allampaba tolo que Lluna amirare, tolo que goliere, tolo qu’alendare, tolo qu’oyere, tolo que tocare, tolo qu’amare… Naciere guapa, pero non como Lluna que repartía bon xestu ellí onde s’alcontraba. La mui llaina, dende bien neña, procuraba que les otres rapaces nun falaren cola nuesa pastora so pena de cayer en desgracia.

Nel pueblu de Xabel, en Zila, el xefe de la tribu nun tenía una fía sinón un fíu arguyosu y enchipáu, que nun yera aguantar qu’otru rapaz fuere más polu que la so sosería, más valiente que la so cobardía, más cenciellu que la so babosería, más llistu que la so fatería, más tranquilu que la so celerina,… So pá dexare a les clares que naide nun yera a dexar al so fíu como babayu y Xabel, dende bien rapazu, nun fue a entendelo poro que la escuela quedó arrequexada pa la so intelixencia y tenía de tar abondo coles sos oveyes nos picos pa nun ofender a los superiores o cultivar el so celebru.

Los xefes de tribu de dambos pueblos tuvieron una xunta na llende de los conceyos d’Emerói y Zila pa falar serio y pausao.  A los sos oyíos llegaren nueves que-yos falaben de soluciones pa dalgún problema qu’otru: nel pueblu d’al llau atopaben casoriu pa los sos fíos y llibrábense d’un par d’engorrios de munchu curiáu.

Lluna y Xabel nun golifaben la que se-yos venía enriba, los dos xefes de tribu falaron coles sos families y llegaron a un alcuerdu que diba camudar les sos vides: los rapazos casaríen col fíu de la tribu d’al llau y a cambiu tolos miembros de les sos families diben recibir más dones que los qu’enxamás fueren a imaxinar. Pero teníen de llevalo en secretu con Lluna y Xabel, diben cunta-yos que-yos saliere un viaxe y que teníen de colar toos nel intre. Ropes, comida y xoyes enllenaron les alforxes de más pollinos qu’oveyes teníen. Salieron de nueche, ensin dici-yos alón a los vecinos. Los caminos nun s’alcontraben en dengún mapa y les cabres yeren los seres más intelixentes qu’atopaben. Hasta que dio una caravana con otra y decidieron compartir viandes. Lluna y Xabel desiguida se xuntaron. Enxamás conocieren persona tan prestosa, tan melguera, tan enllena de fermosura que l’otru. Namoráronse nun tris y quedaron en vese en cuantes volvieren del viaxe.

Nun hai que dicivos que les coses nun salieron como Lluna y Xabel asperaben. La traición de les sos families fo peor que los fedores d’esposu y esposa que se llevaren y la tristura caltrió les sos almes solitaries. Una nueche, a la mesma hora y col mesmu sen, Lluna y Xabel tiráronse a los ríos que pasaben baxo les sos cárceles-casa. Dengún punxo xestu de nalar, nin d’averase a la oriella, nin de pidir socorru,… L’agua de los dos ríos creció y llevó a los dos namoraos camín de la mar, cada vegada más rápido, cada vegada más curioso, cada vegada más candial, cada vegada con más ciñu. Nun los dexaba afogase llevantando los sos cuerpos penriba d’ella. De sópitu, dambos ríos abandonaron los sos cauces y enfilaron ún camín desconocíu hasta entós. Diben averando pasu ente pasu los sos cauces hasta vese nel horizonte. Al xuntase, dexaron que la pareya se besaren y salieren a la oriella mentanto nacía un nueu ríu: Or. Coles prieses y los amores nun fueron a decatase que yá nun taben nin n’Emerói nin en Zila, taben nun conceyu nueu que taba más cerquina a la mar. El so nome nun tien importancia, dende entós la xente del llugar camudáronlu pol del ríu recién nacíu, n’honor a aquella pareya que-yos remembró que la felicidá ye cosa de dos.




.ENLLAZA COL MAPA DE CORDOBELLO

No hay comentarios: