14 may 2012

COSES DE CORDOBELLO

SEL


Hebio unos tiempos antiguos de los que malpenes tienen remembranza la xente d’anguaño de la isllalla de Cordobello. Son dómines de silenciu, d’oyíos enllenos de cerumen que nun son a ascuchar les estaciones pasar marmullando. Namái un llibru fo acabar con ello, el Llibru la Vida, que nació una nueche d’iviernu demientres les fogueres se dexaben acariñar pol fríu del desconocimientu. Una muyer, Sel, entamó a escribir histories del so pueblu con lletres tremeroses y enllenes de tropiezos. Faló de lo qu’oyera a sos güelos, siguió polos sos vecinos y acabó por viaxar por Cordobello recoyendo la sabencia que s’espardía pelos conceyos.
Nuno de tantos conceyos que yeren nomaos con xiblíos a la espera d’una pallabra que los denominaren, conoció a un home guapu guapu que rexía dellos pueblos de la degolada y que miró p’hacia ella cola visión del carbayu de les tierres altes. Nun tardaron en casase y desiguida tuvieron una fía que tamién se llamó Sel, como so ma, anque ella yera más piquiñina y , pa estremales, decidieron dici-y Selina. Quelo, l’home, día a día dexó ver el so calter fadiu y la so obsesión por guardar en casa les sos posesiones, la muyer y la fía tamién. Sel y Selina, asina y too, colaben ensin permisu a la busca d’histories qu’enllenaren el so Llibru de Vida. Una tarde, dieron con una casa que golía a Quelo, el so home y el so padre respeutivamente, nel aire oyíense les pallabres de  la so última visita y na percha colgaben ropes que cuntaben que les sos visites yeres diaries. Rexentaba’l domiciliu una muyer bien trabada y que nun duldó en cunta-y la visita de dambes muyeres en cuantes l'home entró pela puerta. Enfocicáu y firíu na so masculinidá, garró a Sel y metióla nuna xaula, prendió la ferrería y llantó-y un fierru ardiendo en tolos güeyos. El sol yá nun besó los sos iris d’amor y el cuartu fo l’xunicu llugar qu’apalpó dende entós. La so fía Selina tresformóse na única allegría na so vida y la voz dulce de la moza traía-y canciones qu’amatagaben la so tristura. Quelo dexóse llevar pola so envidia de costume y separtó a les dos muyeres, obligando a la so fía a canciar solo pa él.
Sel morrió de pena malpenes pasaos dellos meses. Enterráronla de nueche y en silenciu, el mesmu qu’ella frayó col so Llibru la Vida, el mesmu que la so fía sintió al dise so ma, el mesmu que rondaba a Quelo ensin ésti sabelo. Cada mañana, enantes que so pá se llevantare y el sol amosare los sos primeros rayos, averábase al cementeriu a cancia-y a so ma sones de señardá, y ésta peñába-y el pelo a Selina col vientu amorosiego. Dambes dos, afalagaben a la tristura con cantidaes de sentimientos d’ausencia y deseyo.
Nun tardó Quelo n’atopar a la so fía volviendo del cementeriu. Glayó, tronó, dexó salir tol odiu que taba dientro d’él y nun fue a evitar matala. Dende entós, toles mañanes suenen los sones de les dos muyeres en cementeriu, que ye visitáu por tol pueblu, y, lo que ye aínda más melgueru, peles tardes y nueches ascúchense ellí onde té Quelo. Condergáu a nun morrer hasta mui vieyu, l’home sufre la soledá que repartió y el dolor col qu’agasayó a les sos dos prisioneres. N’honor a dambes muyeres, punxéron-y el nome d’elles al conceyu y yá nun tuvieron de xiblalu enxamás.





.

No hay comentarios: