7 oct 2010

LA BALLENA LLORENA




De mano, cuntase’l cuentu seliquino, dexando que los rapazos lu tastien. Convién facelo entrugándo-yoslo too: ¿Préstente les ballenes? ¿Na to bañera hai ballenes? ¿Ónde les podemos atopar? ¿Cuala ye la estación meyor pa que una ballena vaiga canciar al Océanu del Hipu?... Hai que mecer entrugues normales con entrugues de color verde de mora y azul de naranxa. La imaxinación fae que la nuesa llingua seya dalgo que celebrar, dalgo qu’enllene d’amor dos hores a la selmana: amor a la llingua y amor a la creatividá.


Esi cuentu tien la so versión al reves. Non porque entame pel final, sinón porque ties de cunta-yos tolo contrario: “Ello nun yera una vez Ballena la Llorena, una vieya mui murnia que sentábase lloñe los mares asperando al carteru ensin cartes…” Esbarria tolo que te pete, que’esfruten de la historia y que seyan a rise como verderones.

Cuando más seles tan, cúnta-yos la historia “pundipán”. Cada diez pallabres ties de dicir el pallabro “pundipán”. Acabante facelo, ente toos hai de buscar un significáu de lo más lloco a “pundipán”: carta en formigano, la mar onde viaxen los llápices pel branu, un circu enllenu de payasos de bancu,… Nun t’escaezas d’unviános los resultaos al blog.

Depués, en dellos díes, pues cuntar el cuentu y que seyan ellos a inventar versiones o pallabros. Tamién sedría bono que me lo ficiereis llegar al blog, la idega puede dar idegues a otros collacios.

Llectura

-Ye’l tiempu nel que tienen de facer la llectura silenciosa.

-Voi lleendo y de sópitu paro. Ellos tienen de señalar onde pare. Depués pueden facelo en pareyes, tríos, cuartetos…

-Lleo’l testu de drecha a isquierda, cuando menos lo asperen camudo de renglón. Ellos busquen onde voi, el primeru que lo alcuentre sigue lleendo y salta de renglón,…

-Cronométrase los 30 segundos pol maestru y ellos controlen de dos en dos. D’esta mena namái hai falta cronometrar dos vegaes.



Trabayar la gramática

-Hai de trabayar la doble negación con: Enxamás nun … De mano tien de copiase la norma na llibreta. Depués fáese un torbolín de frases que se copien na llibreta de la pizarra. Pa finar, facemos unes etiquetes de productos alimentarios: chorizu de mazanes picantes, fabada de llimiagos y corcuspinos,… Siguiendo la estructura: Enxamás nun …, nin …, nin …

Enxamás nun dar a bolígrafos esfamiaos, nin coyer en bicicleta ensin pedal, nin falar como les foles de la mar Enchipada.

Tien de ponese’l nome, el logotipu del productu y les indicaciones en negativu. Enxamás nun tardéis muncho n’unvialo al blog, nin…



Trabayar les pallabres

-Nesta historia pue trabayase tolo que respeuta al corréu, dende l’electrónicu al normal. El torbolín d’idegues recueye toles posibilidaes, cópiales na pizarra y depués nes llibretes. Agora tienen d’escribir a la ballena Llorena una carta, un e-mail, …, lo que más-yos preste. Espónense nel tablón y nun tadría mal qu’unviareis al blog los sos escaners.




Trabayar la tema
-Les axencies de viaxes tán canses de los destinos de siempres. Deseyen llugares nuevos. Nun taría mal qu’individualmente, pareyes o grupu fueren quien a facer un prospeutu nel que despliquen a los viaxeros como ye una les islles escaecíes polos homes: monumentos, llugares, comides, música, tradiciones,… Depués despliquen el de so y péguenlu nel tablón, o nel pasiellu, o na entrada,… Home, equí vien el dicivos que lo unviéis al blog.

Pa finar:

A ti puede ocurrísete milenta idegues, compárteles con nós. Unvíanos les tos aportaciones a cordobello@gmail.com. Ente toos somos a facer que l’asignatura de Llingua Asturiana seya la más prestosa de tol colexu. Los neños tienen d’amar la nuesa llingua, sólo asina van ser a deprendela. Ente toos somos a facelo. Nos trabayos apaeceran los nomes de los que los ficieron.

Tamién sedría bono que mos mandares los trabayos de los rapacinos a la mesma direición de corréu. La so espublización va presta-yos y van deprender a compartir. Escanea les fueyes y apaecerán nel blog.

No hay comentarios: